1. Home
  2. »
  3. מידע שימושי
  4. »
  5. קנאביס רפואי – כל מה שצריך לדעת

קנאביס רפואי – כל מה שצריך לדעת

Marijuana buds flowers of cannabis, stethoscope,pills and oil
תוכן עניינים

במשך שנים רבות צמח הקנאביס, אשר נודע בכינוי הגנאי מריחואנה, נחשב לסם מסוכן. רבים התייחסו אל השימוש בצמח הקנאביס באופן שלילי ויותר מכל הוא נחשב לסם אסור על פי חוק בישראל כמו ברוב מדינות העולם.

במהלך השנים נערכו מחקרים שונים הבוחנים את תכונותיו של צמח הקנאביס והחומרים הפעילים בו, מחקרים מסוג זה עדיין נמשכים ומספקים לנו תובנות חדשות אודות הפוטנציאל של הצמח – המחקרים הרבים, והעדויות המצטברות של משתמשים הראו כי לצמח ישנן סגולות שונות אשר יכולות לסייע במצבים רפואיים. עם הצטברות העדויות לכך, גם גופים מדעיים ורפואיים שונים החלו לתמוך בלגליזציה של צמח הקנאביס למטרות רפואיות. (מדיקליזציה) כיום קנאביס רפואי הוא אמצעי טיפול מקובל ולגיטימי למצבים רפואיים רבים בארץ כמו במדינות מפותחות רבות ברחבי העולם. 

קנאביס במרשם רופא

תעשיית הקנאביס הרפואי נמצאת תחת פיקוח הדוק של משרד הבריאות ופועלת על פי הסטנדרטים המקובלים בעולם הנוגעים לכל תהליכי הגידול והפקת המוצר. סטנדרטים אלו עושים את ההבדל בין קנאביס ממקור לא ידוע הנמכר ברחוב, לבין מוצר העומד בתנאי ייצור ובקרה מחמירים. בישראל הוקמה סוכנות בשם היק"ר (היחידה לקנאביס רפואי) אשר מרכזת את הטיפול בכל הקשור לקנאביס רפואי בישראל, היא בין היתר, האחראית למתן רישיונות והיתרים למטופלים וכל עוסק בתחום. 

תחום הקנאביס הרפואי והטיפול באמצעותו הוא תחום מרתק אשר הולך ומתפתח. בצמח ישנם חומרים פעילים שונים, בשנים האחרונות נערכים אינספור מחקרים אשר בודקים את התכונות הרפואיות של חומרים אלו ונעזרים בצמח לטיפול והקלה במעגל מתרחב של בעיות רפואיות. אנו גאים לציין כי החוקרים ומוסדות המחקר מישראל נחשבים למובילים בתחום חקר הקנאביס; למעשה הראשונים לבודד את ה THC, אחד החומרים הפעילים המרכזיים בצמח, היו החוקרים רפאל משולם ויחיאל גאוני במכון וויצמן אשר עשו זאת בשנות השישים. כיום בישראל פועלות חברות רבות העוסקות בגידול קנאביס רפואי, מחקר ופיתוח מוצרים. 

התועלות הרפואיות של צמח הקנאביס 

אז מהן התועלות של קנאביס רפואי, או עבור אילו מצבים רפואיים נוכל להפיק ממנו תועלת? 

ראשית כל חשוב לציין שעל מנת ליהנות מהתועלות של צמח הקנאביס, כמו כל תרופה יש לעשות בו שימוש אחראי. בין אם מדובר בפרחי קנאביס, או תוצר כלשהו של צמח הקנאביס, השימוש נעשה בהתאם למרשם רופא ולפי כמות מדודה. כמו כן ישנם זנים שונים של קנאביס, אשר נבדלים אחד מהשני בהרכבם הכימי (הרכב הקנאבינואידים) ובהתאם לכך השפעותיהם שונות, כך שאין לצפות לאותה התוצאה מכל זן קנאביס. 

לגבי השימושים הרפואיים בצמח הקנאביס, בכל מדינה ישנה מדיניות אחרת לגבי המצבים הרפואיים שבהם ניתן לקבל מרשם לקנאביס רפואי, לכן שמנו את הדגש על כיצד להוציא רישיון לקנאביס רפואי במדינת ישראל. נכון לשנת 2021 מספר המטופלים במדינה חצה את ה 75 אלף, זאת בעקבות הרפורמה ומדיניות מקלה יותר  (הרחבת המצבים הרפואיים שבגינם ניתן לקבל מרשם לקנאביס רפואי), המספר עולה מדי יום וצפוי לגדול בקצב של שלושים אחוזים בשנה. 

משרד הבריאות אינו רואה בצמח קנאביס כתרופה, אלא כאמצעי המקל על מצבים רפואיים מסוימים ומאפשר להפחית את הסבל ולשפר את איכות החיים של המטופלים. על פי מדיניות משרד הבריאות, ניתן לקבל מרשמים לקנאביס רפואי עבור המצבים הרפואיים המפורטים מטה, ובכפוף לתקנות המפורטות בנוהל 106 של משרד הבריאות:

בתחום האונקולוגיה – קנאביס רפואי משמש לצורך הקלה בתופעות הלוואי של טיפול אנטינאופלסטי; כאבי משנה הקשורים למחלה או הטיפול; בעיות של חוסר תאבון, בחילות והקאות. 

בתחום הגסטרואנטרולוגיה – קנאביס רפואי משמש לצורך טיפול במחלות מעי דלקתיות כמו מחלת קרון או קוליטיס. 

בעיות כאב – קנאביס רפואי משמש לצורך טיפול במחלות כאב נוירופאתי, לאחר שמוצו אפשרויות הטיפול הרפואי האחרות. 

מחלות זיהומיות – קנאביס רפואי משמש לטיפול בחולי איידס אשר סובלים מפגיעה בתאבון, ירידה במשקל, הקאות ותסמיני מערכת העיכול. 

בתחום הנוירולוגיה – טיפולי קנאביס רפואי ניתנים עבור טרשת נפוצה, פרקינסוןן, תסמונת טוראט וחולי אפילפסיה. 

בתחום הפסיכיאטריה – עבור מקרים מסוימים של הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) ניתן לקבל טיפולי קנאביס רפואי. 

כמו כן מרשמי קנאביס רפואי ניתנים לחולים סופניים עם תוחלת חיים מוערכת של עד חצי שנה. 

האם יש סכנות בקנאביס רפואי?

בשנים האחרונות עברנו שינוי תרבותי ותפיסתי ביחס לצמח הקנאביס והוא זוכה ללגיטימיות גדולה ורבים רואים בו כבטוח לשימוש גם למטרות פנאי. משרד הבריאות נוקט במדיניות יותר זהירה ומדגיש כי בקרב חלק מהמטופלים ישנו חשש לפיתוח תלות, התפרצות פסיכוזה ועוד. כמו כן משרד הבריאות מביע חשש מהשפעות לא ידועות על מצבים רפואיים מורכבים, כמו היריון ואת השפעות הקנאביס על ילדים. לכן משרד הבריאות מתווה דרך לשימוש זהיר תוך כדי המשך המחקרים. 

האם עישון קנאביס יכול לגרום להתמכרות לניקוטין?

לצד החששות מהשפעות לא ידועות של צמח הקנאביס, ישנה סכנה נוספת והיא התמכרות לניקוטין. סכנה זו אינה קשורה לקנאביס, אלא לאופן השימוש בו. 

ישנן צורות שונות לצרוך את צמח הקנאביס, אך נראה שעישון קנאביס רפואי היא אחת מהצורות הנוחות ביותר ולכן גם השכיחה ביותר. עישון הצמח מאפשר ליהנות מהשפעותיו בצורה מהירה. אך כאן מתגלה בעיה שלצערנו אינה זוכה לתשומת הלב הראויה, ויש אשר אומרים כי נזקיה שמים בצל את תועלות הקנאביס – אנו מדברים על התופעה השכיחה של ערבוב הקנאביס עם טבק. ישנן סיבות שונות מדוע אנשים מערבבים את פרחי הקנאביס עם טבק, כאשר בדרך כלל המטרה היא להשיג תרכובת מדוללת וקלה יותר לעישון, אצל אחרים זה פשוט הרגל.

כך נוצר מצב מגוחך, מצד אחד אנו משתמשים בקנאביס רפואי על מנת לזכות בהקלה עבור מצבים רפואיים שונים, אך מצד שני אנו מסתכנים בהתמכרות לניקוטין. 

בוודאי תסכימו איתי שישנה מידה מסוימת של אבסורד, להשתמש בקנאביס על מנת להתמודד עם תופעות הלוואי של הטיפולים, אך בו זמנית להכניס לגופינו ניקוטין ממכר ולמלא את ריאותינו בעשן סיגריות אשר מעלה את הסיכוי לחלות בסרטן ריאות ומחלות אחרות. על משתמשי הקנאביס למצוא פתרון אחראי יותר שיאפשר להם ליהנות מהתועלת של צמח הקנאביס מבלי להתמכר לניקוטין.  הניקוטין, יחד עם כל נזקי העישון, גורמים לנזק שעולה בחומרתו על התועלת שבצמח הקנאביס. בעוד מחקרים אודות הסכנות ארוכות הטווח של השימוש בקנאביס נמצאים בחיתוליהם, יש לנו עשרות שנים של מחקרים ועדויות על נזקי עישון הסיגריות. כיום אנו יודעים כי בכל סיגריה ישנם אלפי רעלים, וכאשר אנו מערבבים זאת עם קנאביס רפואי אנו מרמים רק את עצמינו. 

קנאביס וטבק

עישון קנאביס ללא התמכרות לניקוטין 

עבור מעשנים רבים עישון נקי של קנאביס רפואי עשוי להיות כבד מידי, ואף חזק מידי. אך שימוש בסיגריות המכילות ניקוטין הוא איננו הפתרון. אם אתם בכל זאת רוצים לדלל את פרחי הקנאביס תוכלו למצוא פתרונות אחרים הנקיים מניקוטין ותוספות כימיקלים. כיום ניתן להשיג בשוק תחליף טבק לעישון עם קנאביס רפואי. מדובר בתערובות צמחים שונות אשר אינן מבוססות על צמח הטבק ואינן כוללות את התוספות הכימיות שפותחו במעבדות המחקר והפיתוח של חברות הסיגריות (על מנת להגביר את התמכרות). תערובות אלו יכולות לספק לכם חווית עישון נעימה יותר וללא ניקוטין. 

לסיכום קנאביס רפואי הוא כלי חשוב אשר יכול לסייע ולהקל עלינו במצבים רפואיים רבים. חשוב להמשיך את המחקר המדעי על מנת לגלות את מלוא הפוטנציאל של הצמח, אך חשוב באותה המידה לעשות בו שימוש אחראי ולצרוך אותו בצורה המפיקה עבורכם את התועלת המרבית בין אם זה בעישון עם תחליף טבק, עישון נקי, או באידוי עם וופורייזר. העיקר שהצריכה תהיה נקייה ללא ערבוב טבק.

אהבתם? שתפו עוד חברים שיכולים להיעזר במידע!
אולי תתעניינו גם ב
התפרסם בתאריך
על ידי