כבר לא מרגישים כלום? כנראה שפיתחתם סבילות – המדריך המלא לאיפוס העמידות לקנאביס רפואי

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

במידה ואתם משתמשים בקנאביס ביום יום ייתכן מאוד שהקנאביס כבר לא משפיע עליכם כמו פעם, סביר להניח שגופכם פיתח סבילות חלקית לקנאביס הרפואי.

פיתוח עמידות (סבילות) בפני הקנאביס יכול להסתכם בהשפעות פחות אפקטיביות ואידיאליות.

במילים אחרות, אתם תצטרכו לצרוך יותר קנאביס כדי להשיג השפעות דומות למה שהייתם רגילים להשיג בעבר עם מינונים נמוכים יותר, דבר אשר עשוי להיות בעייתי בטיפול בקנאביס לבעיות בריאותיות.

למרבה המזל, מלאכת איפוס העמידות לקנאביס רפואי היא מלאכה פשוטה.

ראשית, נסתכל כיצד עמידות לקנאביס מתפתחת.

סבילות לקנאביס מתפתחת כאשר משתמשים בצמח באופן סדיר. 

טטרה-הידרו-קנאבינול (THC) הוא קנבינואיד פסיכואקטיבי בקנאביס, והוא פועל בין היתר באמצעות אינטרקציה עם קולטני CB-1 אשר מצויים במוח.

במידה ותצטרכו קנאביס יתר על המידה ולאורך זמן,קולטני הCB-1 שהם בעצם חלבונים ככל הנראה מבוטאים פחות עקב הסבילות, דבר המתבטא בכך שה-THC לא משפיע על הקולטנים באותה הצורה, ומניב השפעות פחות אידיאליות.

אין דפוס זהה לפיתוח סבילות לקנאביס, מדובר בדבר התלוי במספר גורמים כגון:

בחורה מגלגלת קנאביס רפואי

 

-באיזו תדירות אנו צורכים את 

הקנאביס.

-כמה חזק הקנאביס.

-הגנטיקה שלנו ותכונות 

ביולוגיות אינדיבידואליות.

הפסקת סיבולת – במידה ומצבכם מאפשר זאת שקלו לעשות הפסקה

אחת הדרכים המומלצות לאיפוס הסבילות לקנאביס רפואי, היא לקחת הפסקה קצרה.

מחקרים מראים כי למרות שTHC עלול לשבש את קולטני CB-1, הם יכולים להשתקם עם הזמן ולחזור למצבם הקודם. 

אורך תקופת ההפסקה ללא ספק תלוי בכם, אין מידע קונקרטי ומדויק הנותן לנו את האפשרות "לחשב" כמה זמן יקח לקולטנים לחזור למצבם הקודם באופן מוחלט, מדובר בתהליך שאתם צריכים לגלות ולנסות בעצמכם, צרכני קנאביס מכל העולם מדווחים כי הפסקות הצריכה שלהם אורכות החל מיומיים עד שבועיים, פרק זמן שמבחינתו הוא אידיאלי.

דברים אחרים שניתן לנסות

רוב הסיכויים שאם אתם קוראים את המאמר אתם וודאי צורכים קנאביס לטיפול בבעיות בריאותיות והפסקת הרצף הטיפולי לחלוטין עלולה להיות בעייתית, למרבה המזל היום ישנן גישות ודרכים אחרות שעשויות לעזור, אביא לכם כאן שלושה.

השתמשו במוצרי קנאביס עם אחוז CBD גבוה .

קנאבידיול (Cannabidiol), הוא קנבינואיד נוסף המצוי בקנאביס, אשר אינו גורם להשפעות פסיכואקטיביות (תחושת שיכרון) מה שאומר שהוא לא יוכל לגרום לכם לפתח סבילות כמו ש-THC כן. רכיב ה-CBD לא יתן הרגשת "היי", אך הוא עשיר בסגולות רפואיות כמו התמודדות עם כאבים ודלקות. 

שליטה ומעקב על המינונים

ככל שתצרכו פחות קנאביס, כך הסבירות שלכם לפתח סבילות אליו תפחת, השתדלו להשתמש בדיוק בכמות שאתם צריכים על מנת להרגיש הקלה ולא לצרוך באופן פזרני ומתירני ללא כל תקנה.

בנוסף, למענכם, נסו לעמוד במינונים אשר הומלצו על ידי הרופא המטפל.

נסו לשלוט על תדירות השימוש

נסו להשתמש בקנאביס בתדירות פחותה מבחינת כמות שימושים דבר אשר יעזור גם לשליטה על הסבילות ועשוי לסייע במניעת חזרתה.

היו מוכנים לתסמינים פוטנציאליים

קנאביס אינו ממכר פיזית ומרבית הקושי הוא פסיכולוגי מטופלים אשר צורכים קנאביס באופן סדיר ובתדירות גבוהה עשויים לחוות מספר תסמינים כאשר הם מחליטים לעשות את הצעד ולקחת הפסקה. ישנם פעמים בהם תסמיני הגמילה הינם יתר על המידה במיוחד אם אתם צורכים קנאביס מעורבב עם טבק.

תסמיני "גמילה" מקנאביס אמנם לאו דווקא קשים כמו גמילה מאלכוהול, תרופות וחומרים אחרים, אך לרוב הדבר מסתכם בהרגשת חוסר שקט לא נעימה.

המטופל עלול לחוות:

-חילופי מצבי רוח

-עייפות

-כאבי ראש

-פגיעה קוגניטיבית

-תיאבון מופחת

-כאבי בטן, בחילות.

-הפרעות שינה

על מנת להתמודד עם תסמינים אלו, ודאו כי אתם שותים הרבה מים לאורך היום, מצאו לעצמכם תעסוקה ונסו להימנע מפעילויות וטריגרים שליוו את צריכת הקנאביס. ג’וינט עם הקפה בבוקר, צמצום מפגשים חברתיים עם מעשנים, סיטואציות שגורמות למתח ולחץ רב. (בקשו את ההבנה של המשפחה והחברים למספר ימים או אולי 

סיבולת לקנאביס

 

אפילו צאו לחופשה)

התעמלות באוויר הפתוח 

בצורה סדירה היא רעיון מעולה ועשויה להפיג מצבי רוח ירודים ולא רצויים.

בעוד התסמינים עשויים להיות לא נעימים, מרביתם נשארים לכל היותר ל72 שעות.

כיצד ניתן למנוע פיתוח סבילות לקנאביס להבא?

לאחר שצלחתם בהורדת רמת הסבילות שלכם לקנאביס, ישנם כמה דברים שצריך לקחת בחשבון כדי  להימנע מפיתוח סבילות חוזרת, שכן הדבר יכול לקרות שוב ושוב.

השתמשו במוצרי קנאביס עם ריכוז THC נמוך יותר.

מאחר וה-THC הוא שאחראי על השחיקה בקולטני CB-1 במוח, לכוון תחילה אל מוצרים עם ריכוז נמוך יותר הוא רעיון לא רע בכלל.

השתמשו בקנאביס בתדירות נמוכה יותר.

ככל שתצרכו יותר, כך הסבילות שלכם תעלה. זה פשוט, השתמשו בקנאביס בתבונה והפיקו ממנו את המירב לצרכים בראש סדר העדיפויות שלכם.

השתמשו בפחות קנאביס בכל פעם.

כפי שכבר ציינו קודם לכן, נסו להמתין כל פעם קצת יותר לפני השימוש הבא, דבר אשר יסייע להאריך את קצב פיתוח הסבילות.

השתמשו בזנים ומוצרים עשירים בCBD.

אולי תרצו לשקול מעבר לצריכת זנים מאוזנים או עשירים ב- CBD במיוחד אם אתם מחפשים להפיק את המירב מסגולותיו הבריאותיות של צמח הקנאביס, אולם חשוב לדעת כי בTHC קיימות  יכולות טיפוליות מסוימות שאין בCBD, מכאן יהיה טבעי להסיק כי שינוי זה עשוי להיות לא רלוונטי עבור חלק מהמטופלים, שכן THC עשוי להיות יעיל בשלל תכונות כגון הגברת התיאבון וסיוע בהתמודדות עם בחילות והקאות.

*קחו בחשבון שפיתוח סבילות עשויה להיות בלתי נמנעת עבור חלק מהמטופלים.

במידה וקיימת אצלכם נטייה חזקה לפיתוח סבילות שקלו לעשות הפסקות כחלק משגרה.

עישון קנאביס נקי ללא טבק

במידה ואתם צורכים קנאביס מעורבב עם טבק יש לכך השפעות ממכרות ומסוכנות לבריאות ולפיתוח סבילות עקב צריכה מופרזת, נסו לצרוך קנאביס נקי בוופוריזר בדיוק בכמות שגורמת להקלה או שקלו מעבר לתחליף טבק.

רוטציית זנים

ייתכן מאוד שהתרגלתם לזן מסוים ופיתחתם לו עמידות. נסו להחליף לזמן מה את הזן שאתם רגילים לצרוך ולחזור אליו לאחר כמה ימים או אפילו במרשם הבא, גם החלפה לזן באותו מינון עשוי להצית מחדש תחושות שכבר שכחתם שניתן לקבל מהזן האהוב עליכם. 

שורה תחתונה

מדובר בתופעה שכיחה ונורמאלית לחלוטין, ברוב המקרים הפסקה של שבוע או שבועיים תעשה עבודה מצויינת בכל הנוגע לחוויה מחודשת משימוש בצמח הקנאביס, פרקי זמן אלה מתאימים לרוב האוכלוסייה המשתמשת בקנאביס לצורכי פנאי, 

במידה ולא מדובר באופציה סבירה עבורכם, זה גם בסדר, יש כאלו שהפסקת הטיפול יוביל לעלייה ושימוש מחודש בתרופות כימיות מסוכנות וממכרות, במקרה כזה שקלו מינוני THC וCBD מאוזנים.

שימו לב, ישנם מקרים כי פיתוח סבילות וחוסר יכולת להפסיק עשויים להצביע על התמכרות לקנאביס, במידה והנכם חשים כי השימוש מזיק לכם יותר ממועיל, יש להתייעץ על כך עם הרופא המטפל.

המאמר נכתב על ידי בנימין שיר ונערך על ידי תומר גדעון למען מטופלי וצרכני הקנאביס בישראל ולטובת העלאת המודעות לשימוש בקנאביס רפואי באופן אחראי, מרגישים שהמאמר עזר לכם? יש לכם חברים שעושיים להיעזר במידע? שתפו אותם ועזרו לנו להפיץ את הבשורה.

מקורות:

סבילות והתלות בקנבינואידים ע"פ A.H ליכטמן וB.R מרטין (Cannabinoid Tolerance and Dependence) – link.springer.com/chapter/10.1007/3-540-26573-2_24

-מחקרים קליניים על סבילות לקנאביס ותלות בו ע"פ ריס ט. ג’ונס, ניל בנוביץ וג’ון בכמן (Clinical Studies of Cannabis Tolerance and Dependence – המחלקה הפסיכאטרית, אוניברסיטת סאן פרנסיסקו שבקליפורניה.

nyaspubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1749-6632.1976.tb49901.x

אהבתם? אין כבר ממה להתבייש... שתפו גם את החברים!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email